søndag 10. oktober 2010

Hør leselekse digitalt

Kom over følgende innlegg på laererikt.no, synes det passet til mitt innlegg: Høytlesning i dagens digitale verden".
http://laererikt.no/leseleksen-digitalt

I koblingen kan du lese om Audacity, som er et åpent kildekodeprogram som kan brukes til for eksempel innlesing av tekst.
Dette er ment som et tips til bruk av digitale verktøy i undervisningen og ikke med den hensikt at jeg som lærer skal slippe å bruke en time til å høre elevene i leseleksa eller for å spare tid i undervisningen.

2 kommentarer:

  1. Har selv lest om noe lignende; la barna lage en digital eventyrbok (tror jeg har blogget om det). At barna får høre selv hvordan de leser, kan være med på å bevisstgjøre dem om egne leseferdigheter. Ved å høre det de selv har lest, kan eleven selv få være med på å bestemme va det må jobbes mer med. Slik kan elevene få påvirke egen læring, noe jeg tror er positivt for barna.

    Synes ideen om å spille inn leseleksen virker vildig nyttig. Læreren kan da gå å inn å høre eleven flere ganger, slik at alle små detaljer blir lagt merke til. Dette tror jeg kan være til stor hjelp for eleven.

    SvarSlett