mandag 8. november 2010

Marianne tester ScreenHunter!


ScreenHunter- Hva er det?
ScreenHunter er et program for å ta utklipp av skjermbilder.
I mange tilfeller kan det være lurt å ha muligheten til å ta en kopi av hele eller deler av et skjermbilde. Dette kan for eksempel være en internettside eller et bilde.
Ovenfor kan du se et eksempel på bruk av ScreenHunter hvor jeg har tatt et utklipp av Kathrins blogginnlegg ”filmatisering av egenprodusert tekst”. Utklippet har jeg lagret som jpg- fil for så å kunne publisere det på bloggen min. (Dette med jpg- fil fant jeg ut helt av meg selv).

Jeg blir så fasinert av alle disse hjelpemidlene som jeg ikke trodde fantes. Stadig vekk slår det meg at ”dette skulle jeg ha lært før” eller ”hvorfor har ingen vist meg dette før?” Jeg tror det er akkurat det som er mitt problem, jeg tilegner meg ikke disse verktøyene eller ferdighetene selv, jeg må ha noen til å vise meg det. Slik som i dag, da Kathrin viste meg hvordan jeg henter et utklipp med ScreenHunter. Burde jeg skjønt at jeg skulle trykke f6? Ja, egentlig. Det var jo veldig sannsynlig da hun viste meg det. Det sto jo der!
Tunglært eller ikke, det handler vel mer om å gjøre det i praksis enn å få det forklart?  Uansett, takk til Kathrin som reddet dokumentasjonen min og ikke minst et takk til digitale verktøy for tålmodigheten og evnen til å overaske!
Og sist men ikke minst, Takk til meg selv for et nytt selvtillits- boost!!! J

6 kommentarer:

  1. Du kaster deg uti det. Slik er det med IKT: Just do it.

    SvarSlett
  2. å tenk at enda finnes det masse nyttig der ute som vi enda ikke har oppdaget?
    alle disse programmene vi har fått fra Thomas er meget nyttige, og forenkler en del jobbing for oss.har også tenkt de tankene om hvorfor har ikke jeg gjort dette før?
    nå er jeg slik at jeg suger til meg alt av programvarer som er nyttige :)

    SvarSlett
  3. Ja, tenk på det du. Det er gøy å ta del i denne litt fremmende verden og samtidig se hvor nyttig den er.

    Så bra at du plukket opp et tips :)

    SvarSlett
  4. Hehe:) Det er ikke ofte jeg kan hjelpe til med IKT, egentlig veldig nytt for meg det:)
    Det er veldig kjekt å få så mye god kunnskap om hvordan vi kan bruke IKT i skolen. Jeg sitter igjen med tanker om at dette studiet vi tar nå er veldig "matnyttig" i våre fremtidige eller nåværende jobber med barn. Så håper vi får lære enda mer om hvordan vi kan bruke IKT i skolen. IKT er ihvertfall ikke for meg like skremmende lenger:)

    SvarSlett
  5. Jeg syns du skal takke din egen tålmodighet jeg Marianne, det er du, din tålmodighet og hjelp fra medelever som er i ferd med å tilegne deg mye ny kunnskap. Og jeg er helt enig med Kathrin, det er ikke så skremmende lenger!

    SvarSlett