onsdag 10. november 2010

SCRIBUS- øvelse gjør mester!


Ovenfor ser du plakaten min som jeg lagde i Scribus.
"Endelig", sier jeg og puster lettet ut! Dette var ikke "bare, bare".

Dette med Scribus var ikke enkelt å forstå seg på, men nå virker det som bitene begynner å komme seg på plass. Jeg opplevde at Scribus var krevende og utfordrende å få til på første forsøk, men som alt annet, det blir enklere etter hvert!
Jeg valgte å lage min plakat om Unni Lindell, dette fordi dama og bøkene hennes fenger meg. For å komme i gang med plakaten lagde jeg et tankekart om Unni Lindell.

Elementene som er brukt på plakaten har jeg valgt ut med den hensikt at de skal relatere til henne som person og som forfatter. Bildene har jeg funnet litt her og der, så vi kan nok si at jeg er litt på kant med opphavsrettighetene.

Til plakaten har jeg brukt PhotoFiltre for å endre størrelsen på bildene. Tilslutt har jeg tatt utklipp av plakaten med ScreenHunter, dette for å kunne publisere den her på bloggen min.

Selv om veien til sluttproduktet var litt kronglette sitter jeg igjen med følelsen av at "øvelse gjør mester", så jeg gir meg nok ikke med denne første plakaten.

8 kommentarer:

  1. Det ble en veldig flott plakat! Du har all grunn til å føle deg fornøyd. Artig at du skriver litt om prosessen også - tror det var mange av oss som satt med en følelse av at Scribus var litt kronglete, men resultatene blir stilige. :)

    SvarSlett
  2. Måtte jo få det til når Narvikværingene klarte det! Resultatene ble absolutt stilige.

    SvarSlett
  3. Du er bare så flink Marianne! Nå sitter jeg her for å finne et program som ikke er så vanskelig å finne ghostscript til slik at jeg kan komme meg i gang.

    SvarSlett
  4. Marianne:
    Fin plakat og god fortelling om arbeidet med plakaten og Scribus. Stiplet markering rundt bilde- og tekstrammer betyr at bildet av plakaten er tatt i Scribus? Lagre plakaten som pdf og åpne den i Adobe Reader. Så tar du bilde (med ScreenHunter).

    Sølvi:
    Scribus er det eneste DTP-programmet jeg har funnet som er open source. Jeg har sjekket på nettsida til Scribus om installasjon på Mac. Se http://www.scribus.net/taxonomy/term/37
    Det står intet der om Ghostscript, men at du må installere på Mac-vis: "The best way to install Scribus on MacOSX is the same way other MacOSX-specific applications are installed - from a .dmg file. At this time we are only offering 1.3.7+ in this package format. You can get it from our Sourceforge Downloads Page (link opens in a new page)."

    SvarSlett
  5. Takk for tipset Thomas. Mener jeg har vært inne på den siden, men det er forskjellige osx i forhold til hvilken osx som jeg har. Men jeg gir ikke opp. Tror jeg har det meste nå, men mangler noe som heter Gimp. Har en bekjent som skal komme å assistere meg så jeg krysser fingre for at det går.

    SvarSlett
  6. Sølvi:
    Du trenger ikke Gimp. Det er et open source program for bildebehandling.
    Du kan "fortelle" Scribus at du vil bruke et annet bildebehandlingsprogram, f. eks. PhotoFiltre. Det gjøres fra menyen: Fil, Innstillinger. I dialogboksen som dukker opp scroller du deg nedover til Eksterne verktøy (fjerde nederst). Klikk på tannhjulet. Midt på til høyre står det Bildebehandlingsverktøy med henvisning til Gimp? Dette kan du endre ved å bla deg frem til exe-fila til det bildebehandlingsprogrammet du foretrekker, f. eks. PhotoFiltre.exe.

    Er det greit at vi diskuterer her hos deg Marianne?

    SvarSlett
  7. Kjempestilig plakat, Du er virkelig flink! Er enig i at programmet er litt kronglete å jobbe med i starten. Har ikke jobbet noe mer med det siden samlingen, så må vel sette i gang snart!

    SvarSlett